Yellowstone + Grant Teton - Reisverslag uit Jacksonville, Verenigde Staten van Nadine - WaarBenJij.nu Yellowstone + Grant Teton - Reisverslag uit Jacksonville, Verenigde Staten van Nadine - WaarBenJij.nu

Yellowstone + Grant Teton

Door: Nadjebal

Blijf op de hoogte en volg Nadine

12 Juli 2013 | Verenigde Staten, Jacksonville

Ola chico´s en chica´s,
Jaja, zoals beloofd weer snel een update. We liepen een beetje achter met ons vorige verhaal want inmiddels hebben we al weer lang en breed Yellowstone verlaten en zit zelfs ons bezoek aan Grand Teton NP erop. De tijd vliegt echt voorbij, de eerste week zit er morgen al op. Gelukkig nog 2,5 week te gaan.. :)

Ik zal verder gaan waar ik gebleven was; dag 2 in Yellowstone. Zoals zo ongeveer iedere morgen hier, was ik weer eens om 5 uur wakker. (chronische jetlag?) Dat kwam goed uit want de wekker zou om 05:50 uur gaan, we hadden namelijk het ambitieuze plan om wildlife te gaan spotten. 'Schijnbaar' zouden er flink wat wolven leven in de Lamar Valley, dus we gingen vol goede moed op pad. Het voelde best wel stoer om zo vroeg al door het park te rijden, heerlijk rustig op de weg en het leek wel of de natuur nog mooier werd door die opkomende zon. Overal tussen de bergen hing een soort mist en dat gaf een heel bijzonder sfeertje. De mooiste momenten die dag hebben we zeker op dat moment beleefd. Helaas was er nergens een wolf te bekennen, maar daarentegen zijn we wel letterlijk en figuurlijk gestruikeld over de bizons. Waar we de dag ervoor nog lyrisch werden van één bizon, zagen we er vandaag honderden. Toch was het wel vet, een bizon die voor je auto lekker sloom de weg oversteekt en zich niks aantrekt van al die mensen die foto's van hem maken. Na onze wildlife speurtocht hebben we aan een meertje zitten ontbijten. Boterhammen met nutella zijn deze week onze favoriet! Yellowstone is een enorm park en vandaag was het de dag om zoveel mogelijk te gaan bekijken. We reden echt kilometers van de ene bezienswaardigheid naar de andere en af en toe maakten we een korte wandeling. Ook hebben we lekker geluierd bij de Boiling River, een kokende rivier die uitkomt in een andere rivier en waar ook in gezwommen mag worden. Het was allemaal ontzettend mooi maar omdat je alles gezien wilt hebben, hebben we niet echt het gevoel dat we het park 'beleefd' hebben. Het was op dat moment voornamelijk rijden en foto's maken en vonden we achteraf wel jammer. Aan het einde van de middag hebben we daarom lekker bij ons hutje gechilld met een biertje en een wijntje. 's Avonds hebben we nog wel een pittige wandeling gemaakt, de canyon in, 368 traptreden af én op. Dat was zeker de moeite waard, wat een prachtigheden!

De volgende dag wederom vroeg uit de veren, 6 uur om precies te zijn, dus om kwart voor 7 zaten we alweer in de auto. Dit is waarschijnlijk moeilijk te geloven voor (schoon)ouders, maar het is HEUS waar. Vandaag zou het de dag zijn dat we dé geysers waar Yellowstone om bekend staat, zouden gaan bezichtigen. Ook zouden we ergens anders in het park slapen om heen en weer rijden te voorkomen, dus uitchecken en gaan met de banaan. Onderweg zijn we gestopt bij een heel mysterieus gebied; overal hing weer een dikke laag mist en je kon een wandeling maken om de vele pruttelende modderpoelen en stoomgeysers. We waren de enigen op het wandelpad en door alle vreemde geluiden, mist en rook hing er zo'n 'Blair Witch Project' sfeertje. Heel creepy maar ook heel vet. We vonden het heel speciaal en gelukkig geen ontmoeting met beer gehad! Rondom ons hotel, erg 'rustiek' allemaal (lees: alles is van hout), lagen tientallen geysers. Natuurlijk was het een chaos van jewelste daar, overal toeristen die maar zoveel mogelijk geysers uit willen zien barsten. In het visitor center konden we zien hoe laat welke geyser uitbarst. De meest bekende geyser is Old Faithful en de naam zegt het al; die is betrouwbaar en barst bijna altijd uit 'on time'. Zodra we aankwamen, zou hij uit gaan barsten. HOERA! Helaas waren we niet de enige ter plekke, menig Chinees met camera heeft zich voor ons gewrongen maar gelukkig zijn die gemiddeld maar 1.50 m. dus hebben we toch nog een spectaculaire uitbarsting meegemaakt! WOEHOE! :) Het water spoot minimaal 30 meter de lucht in en alle omstanders maakten een 'oehhhhh' -geluid. Dat smaakte naar meer. Volgens de planning zou de Grant Geyser, een nog mooiere, uitbarsten over een half uurtje. Wij natuurlijk op naar de Grant Geyser waar zich ook weer een behoorlijk publiek had verzameld. Harstikke gezellig, zo'n 32 C en dan hutje mutje op een bankje, met wat hete rook uit de geyser om je extra te verwarmen. De Grant bleek echter niet zo betrouwbaar want na 2 uur wachten; geen uitbarsting. Iedere keer begon de Grant weer te pruttelen en te borrelen... en daarop volgde: helemaal niets. Ondanks dat we heel gezellig hebben zitten buurten met een Amerikaans stel, hadden we het op dat moment toch wel gehad. Helaas geen Grant uitbarsting gezien dus. Die avond hebben we nog wel de Old Faithful uit zien barsten en dat was, met een lekker ijsje en de zonsondergang erbij, toch weer bijzonder. En dat was alweer onze laatste avond in Yellowstone; een park waar we veel van verwacht hadden en wat super bijzonder was maar eigenlijk te groot en te divers om het in drie dagen te willen zien/beleven.

De volgende dag zijn we door de bergen naar het volgende park gereden: Grand Teton National Park. Het is maar een klein uurtje rijden vanaf Yellowstone en de weg ernaar toe is prachtig. De grote tetons waar het park bekend om staat (enorme bergen met besneeuwde toppen) doemden al kilometers van tevoren op. We zijn begonnen met een uitgebreid ontbijt in een restaurant aan het water, want die uitgedroogde boterham met nutella klonk na drie dagen een stuk minder aantrekkelijk. Allemaal heel erg chique-de-friemel maar je mag jezelf ook wel eens een keer verwennen, toch? Na het zware ontbijt waren we helemaal klaar voor de geplande wandeling van die dag; een 10 km lange wandeling waarbij je een stukje om een meer loopt en daarna de bergen in naar een waterval en een uitkijkpunt. Je zou ook het stuk om het meer over kunnen slaan door met de boot naar de overkant te gaan. In dat geval loop je maar 3 km. Wij bikkels kozen daar natuurlijk niet voor. Blond als ik ben, dacht ik de weg wel te weten. Ik had immers gelezen dat je om het meer moest lopen, dus dat deden we dan maar. Helaaaaaaas liepen we het rondje de verkeerde kant op waardoor we de afstand zo ongeveer verdubbeld hebben! Daar kwamen we na 2,5 uur achter. Gelukkig was de wandeling helemaal fantastisch en op de terugweg hadden we met de boot terug kunnen gaan, maar wij BIKKELS lopen dan natuurlijk ook het laatste stuk terug. Uiteindelijk hadden we zo'n 16 km in de beentjes, en dat berg op-berg af, in de brandende zon. We hadden respect voor onszelf en voelden ons helemaal 'the man', logischerwijs. Als beloning hebben we ons die avond tegoed gedaan aan een veel te grote, maar monsterlijk lekkere, pizza die we bij een super cool tentje in de haven gegeten hebben.

Vandaag zouden we laat in de middag gaan raften op de Snake River, maar niet voordat Sander zijn vis-skillz op de proef had gesteld. Dus na het ontwaken in onze cabin midden in het bos, op naar de winkel voor een blitse hengel. We hebben de goedkoopste hengel uit het rek gehaald want met die visvang-talenten van ons Looijke zit het toch wel goed. Eenmaal aangekomen bij een prachtig plekje aan het water, omringd door bjoetiefoel bergen, bossen en stilte, kon onze avonturier aan de slag. Het duurde even voordat de hengel in elkaar zat maar na een tijdje friemelen en frotten door Sander (met aanmoediging van mij) was de hengel good to go. Ook duurde het 'even' voordat de dobber ver genoeg in het water gegooid was. Sander heeft, ruwe schatting, de hengel zo'n 200 keer opnieuw het water in gegooid. Het duurt effe, maar dan heb je ook wat! Zeer goede training voor de armspieren en we hebben in ieder geval gelachen :) Geen vis gevangen maar die hengel gaat sowieso vaker gebruikt worden deze trip. We weten nu precies hoe je hem moet werpen, dat is zeker. Uiteindelijk zullen we vis vangen!
Met pijn in ons hart hebben we rond een uur of 3 het park verlaten. Voor ons gevoel hadden we hier nog wel langer kunnen blijven; wat een prachtig park! Een paar km. verder lag onze volgende bestemming; het zeer toeristische dorpje Jackson Hole, van waaruit we zouden gaan raften. Daredevils all over the place!
De raft-tocht was op sommige punten behoorlijk heavy maar gelukkig was er ook tijd om te genieten van de mooie omgeving. (en om op te drogen) We zijn allebei kleddernat uit de raftboot gekomen na een rafttocht van 8 mijl, maar het was zeker de moeite waard. Zeer vette ervaring! Op de terugreis in de bus nog een hele tijd zitten kletsen met een Amerikaans gezin, de mensen zijn hier zooooo leuk! Ik verbaas me er nog iedere keer over dat mensen zo aardig kunnen zijn. Ooooh en nog iets waar m'n mond van open viel; ze zeiden dat ze graag nog een keer naar Nederland op vakantie zouden gaan, dat hadden ze al zo lang willen doen.. Need I say more?! Vreemd toch? ;)

Dat waren de aflopen vier dagen, 2 dagen Yellowstone, 2 dagen Grand Teton en nu zijn we in Jackson voor de overnachting. Net nog naar een typische cowboybar geweest. Een enorme bar waar een country bandje aan het optreden was, waar je op een paardrij zadel aan de bar kon zitten en waar je je cowboyboots ter plekke kon laten poetsen. Helaas waren wij op teenslippers, dus dat zat er voor ons niet in. Wel lekker baileys + pils gedronken en gepoold. Natuurlijk heb ik Sander vier keer ingemaakt met poolen. Of was het andersom? Hmm.. ik weet het niet meer. Anyway, wij gaan jullie nu vier dagen rust gunnen. Morgen gaan we naar Salt Lake City en de dag erop naar Las Vegas voor drie dagen, daarna zullen we jullie weer updaten over de zotte avonturen aldaar. Sgeetjes, geniet van het lekkere weer in Nederland en bedankt voor jullie leuke reacties! Zoals jullie kunnen lezen genieten wij hier volop, inderdaad Murjen; alweer een TOP USA-reis :) Tot snel!
Dikke smakkerds van ons, zeker voor oma Bril, die we niet kunnen smsen maar die we wel missen!

XXXXXXX

• 12 Juli 2013 - 19:24

Maud:

Sgeetjes! Wederom een schitterend verhaal! Ik heb er helemaal van genoten! Sooww wat is dat yellowstone park groot!! Wat lijkt me dat gaaf om te zien die uitbarstingen :) die pica's zijn ook prachtig!! :) kooi vindt het ook helemaal top! Wat hebben jullie al veel mooie en leuke dingen gezien en gedaan in nog niet eens een week! Geniet ervan!! Lekker naar ceasers palace! Niet teveel cocktails bestellen ;) xxxx maud

• 15 Juli 2013 - 16:02

Murjen:

Wat een overweldigende natuur, wat een verhaal, wat een wandelaars, wat een visser(s), wat een....
    Het is allemaal TOP wat we lezen. Niet te hoog inzetten in Las Vegas! Een klein gokje wagen mag....
    op 20 inzetten (brengt vast geluk) haha. Geniet van de verdere reis en tot lezens. Dikke kus, mapa

• 18 Juli 2013 - 00:42

Jose:

Hoi Nadine en Sander

Ziet er allemaal super uit daar en hele mooie fotos.
    Jullie maken het daar wel samen er is daar zo veel te zien dat je af en toe ogen te kort komt denk ik.
    Dan is Nederland maar en klein landje he.
    Nog heel veel fijne dagen en geniet er van ben ik niet bang voor.
    Lees je verslagen leuk om dat te volgen.

liefs jose